Saturday, June 12, 2010

Stokastik.

Dengan ijazah kepujian dalam bidang statistik. Gua nak explain serba sikit guna statistik.


Hari ni seperti yang kita tahu ada game :

Korea R. - Greece (7.30 petang*)
Argentina - Nigeria (10 malam*)
England - USA (2.30 pagi*)

* waktu tempatan Malaysia.


Seperti yang kita semua patut tahu. Beza waktu Malaysia dan Afrika Selatan adalah 6 jam. Jadi pandai-pandai kira. Bukti? Sila Google (Nazrin, 2010).

Untuk meramal masa hadapan, sepatutnya gua memerlukan subjek Proses Stokastik (Prostok) untuk meramal apa yang berlaku hari ini. Malangnya, gua tersasar jauh dalam subjek prostok ini. Hanya mampu bertahan pada D+. Jadi gua tak mampu nak meramal dengan baik apa yang berlaku.

Di sinilah sebabnya kenapa khidmat bookie diperlukan. Sila lihat entri di bawah untuk kenyataan ramalan beliau.

Setelah gua test kata-kata bookie dengan ujian kebolehpercayaan (reliability test), nampaknya ramalan beliau AGAK boleh dipercayai. Selepas game hari ini, gua akan guna ujian-t pula untuk meyakinkan kesahihannya.


p/s : harap gua tak tidur time England. Even gua dapat tengok Messi awal. Heh.

No comments: