Friday, June 11, 2010

Generasi Golden

Ini adalah entri kurang bias.

Sila percaya.

Frasa The Golden Generations mula-mula diperkenalkan oleh orang Portugis, beberapa kurun selepas kematian Alfonso D'Albuquerque. Secara jujurnya, aku pelik kenapa mesti Golden Generations. Kenapa bukan Diamond? Ruby ke? Topaz ke? Keras sikit, ye dak? Hm. Anyway, media Portugis menggelar era pasukan bola sepak mereka ketika itu sebagai Generasi Emas. Zaman Figo, lepas aku lahir. Aku ingat lagi time tu aku baca surat khabar Portugis dekat Melaka, area sebelah perigi Hang Tuah. Dekat muka depan sekali, "Esta é a gerações ougolden". Menyirap juge aku baca. Ada la carutan kurang sopan aku selingkan masa pijak surat khabar tu.

Portuguese Golden Generation kebanggan D'Albuquerque

Few years later, media omputeh memplagiat frasa yang sama. Bermula dari zaman Erickson. Player yang sempat digelar sebagai Generasi Emas England ialah Michael 'the glass boy' Owen, Steven 'the flop' Gerrard, Frank 'the arrogant fag' Lampard, David 'the soccer icon(?)' Beckham, Rio Ferdinand, Paul Scholes, Wayne 'rude bald' Rooney, John 'daddy of the year' Terry, Ashley 'the wife cheater' Cole, Sol Campbell, Joe Cole dan Owen Hargreaves. Harapkan nama je Emas, tapi haram tak pernah menang cup langsung. EURO pun tak lepas. So much of a Golden Generations, let alone the Silver Generations.

World Cup '10 mungkin tournament terakhir England's Golden Generations, mungkin tidak. Beberapa pemain sudah bersara dari arena antarabangsa - Scholes, Campbell, Beckham (soon-to-be). Dan player yang sudah dihujung karier antarabangsa juga bersepah. Jadi, aku tidak rasa England waktu ini layak digelar Golden Generations.

Di mata aku, pasukan yang mempunyai bakat yang bersepah ialah Spain. I'm an idiot if I try to deny that fact. Jadi, aku rasa layak lah Sepanyol untuk digelar sebagai Generasi Emas. Mungkin boleh dianggap pasukan yang terkuat berdasarkan point kumulatif. Dibarisi pemain yang berskil, kacak, dan anggun sepert Torres dan Casillas, ia memang satu realiti yang pahit, tetapi benar.

Tapi, macam Joe Cole habaq kat aku kemarin, "Pasukan yang bermain dengan cantik dan memegang posesi yang tinggi biasanya akan di-outplayed oleh taktikal yang kemas. Dengan kata lain, takda harapan le yop. Apatah lagi pasukan yang mempunyai player yang cantik dan anggun". Contoh termudah, Barcelona di Champions League.

Apa pun, bagi aku, team yang terkuat tidak semestinya menang. For me, football is no different than war. It's not the strongest army win. It's the best army, win. But we can't deny that the best is always happen to be the strongest. So, may the best team win.

*gambar bahan bantu menganjing gagal diselitkan. internet macam cilaka dekat sini. nak buh gambar figo tu dah makan dekat satu jam.

13 comments:

say- O said...

betui ek zaman figo mula pakai?haha, aku tak tau pun.

tapi serius selaku peminat tegar spain, aku takut gila kalau match usa vs spain, barca vs chelsea, barca vs inter berulang lagi. memang tu weakness spain,paling besaq.

Unknown said...

ah dan2 je. kau dah ada team dalam otak still xnak ngaku.

mikhaelahmad said...

Say-O: zaman figo masih remaja. they started by calling him the Golden Boy. nasib baik dia tak panggil Ronaldo Golden Boy jugak. kalau tak memang aku santau je media kat sana.

ang risau Spain jumpa US ja. aku risau England jumpa Argentina, Brazil, Jerman. banyak juge tu.

Fatin: gua teguh di sisi England bai. tapi gua nak saja la nak buat entri kurang bias. sebelum kita nak hanjeng orang lain, kita layan nganjing diri sendiiri dulu, ye dak?

Unknown said...

hahaha. masalahnya lu ni nganjeng diri sendiri berpada2...nganjeng orang tanpa pada.

mikhaelahmad said...

mana pula. gua nganjeng England secara sarkastik. it's a lot of artistic y'know.

Unknown said...

aku sebut pasal entri akan datang. aku kan advanced.

mikhaelahmad said...

cilaka. jangan la bocorkan rahsia entri akan datang. gua dah redi nak redi nak menaip ni. terus patah semangat.

Nazrin Saad said...

say o, figo, rui costa, victor baia (keeper porto yg mng CL) dan beberapa lg guys pakai golden generation lepas diorg semua mng fifa youth cup tahun 89 dan 91 dan masuk semi euro 2000.

tp bkn england dgn portugal ja pakai golden generation.

team bulgaria yg masuk separuh akhir world cup 1994. (xdk hristo stoichon and obviosly berbatov)

croatia yg dpt no 3 world cup 98. davor suker tu bai.

perancis lewat 90-an. semua org tau sapa.

plg best jepun. player yg lahir tahun 75-79 digelar golden generation sbb mng asian cup (2000, 2004) dan layak psgn klh mati world cup 02.

ajax amsterdam pn ada. team yg mng european cup masa 70-an 2 gak team yg pergi world cup dgn total football.

and obviosly, MU treble team.

Unknown said...

hahaha. ter advanced sgt plak.

say- O said...

lepas ni kita tengok sapa memang world cup, baru kita label diorang golden generation.

mikhaelahmad said...

wah, lu mesti jumpa abang wiki kan naz? hahaha

Nazrin Saad said...

harus lah!
igt senang ke?

wahahahahaha

mikhaelahmad said...

hahaha. gua pun terai berguru juge, tapi gua amek part penting je la. sejrah penubuhan, presiden pertama bla, bla, bla.